Verslag Dag 1 #pocob: Mark Roscam Abbing, vz. Taskforce Problematisch gedrag en Ongewenste Buitenlandse Financiering #pocobtk

In het laatste verhoor van de eerste dag werd Mark Roscam Abbing, voorzitter van de Taskforce Problematische gedrag en Ongewenste Buitenlandse Financiering (PG & OBF), ondervraagd. Dit is een één jaar oude samenwerkingsinstantie binnen de overheid waar partijen als de AIVD en verschillende departementen de handen ineen slaan om vraagstukken die de overheid bereiken zo zorgvuldig mogelijk aan te gaan. Het verhoor van Roscam Abbing ging dan ook vooral om het overheidsoptreden door de Taskforce PG & OBF.

Update:

Vooralsnog richt de Taskforce zich primair (of louter) op salafistische problematische gedragingen.

(Kamerstukken II, 2018-2019, 29614, nr. 108.) (1)

 

Inleidende opmerkingen. Roscam Abbing voelde zich genoodzaakt om met een inleidend verhaal te schetsen wat de Taskforce is (inspelend op lacune van de overheid om beter te ageren op vraagstukken over problematisch gedrag en ongewenste buitenlandse financiering dat binnen de overheid en in de politiek gezien werd), wat de focus is (gedrag) en wat zij doen (drie-sporenaanpak: dialoog, aanspreken, verstoren).

Functioneren Taskforce. In het verhoor werd vervolgens door de ondervragers ingegaan op hoe signalen van problematisch gedrag binnenkomen, hoe het gedrag gewogen wordt en of de handelingsperspectieven voldoende zijn.

Duidelijk werd dat Roscam Abbing de focus op “problematisch gedrag” en “onvrije landen” waar de financiering vandaan komt een ingewikkeld en complex kader vindt voor het functioneren van de Taskforce. Niet alleen omdat casuïstisch goed gekeken moet worden naar het gedrag, ook omdat de Taskforce zodoende in zijn functioneren telkens de grenzen van de wet opzoekt. Het is daarnaast ook lastig te duiden of buitenlandse financiering leidt tot problematisch gedrag. Dus wat zijn de parameters die de Taskforce moeten hanteren?

Ook werden in het verhoor verschillende casussen besproken waar de Taskforce een rol in heeft gespeeld: Tawhied-moskee in Roermond, het Cornelius Haga Lyceum en alFitra-moskee in Utrecht. Roscam Abbing illustreerde met deze drie verschillende casussen de rol van spin in het web als Taskforce in het overheidsoptreden. Ook dat de Taskforce leert door het te doen (learning by doing).

In dit alles is de Taskforce reactief. Door de kleine bezetting en drukke departementen lukt het nog niet om proactief te opereren. Roscam Abbing ziet als groeimogelijkheid van de Taskforce om te investeren in weerbaarheid van gemeenschappen. Volgens hem zijn er altijd wel verschrikkelijke mensen met verschrikkelijk gedachtegoed, maar het is dan de zorg dat mensen niet gemakkelijk vallen voor deze gedachten. Hij ziet samenwerking met deze gemeenschappen dan als sleutel.

Nieuwe maatregelen zijn lastig te verzinnen volgens Roscam Abbing, omdat een wettelijke grondslag voor het omgaan met problematisch gedrag zolang het niet strafbaar is, ingewikkeld is om te regelen. Er zou volgens Roscam Abbing daarom wel een wettelijke grondslag moeten komen voor de Taskforce die bepaalt wat het kader is waarin zij opereert, hoe informatie gedeeld wordt tussen de overheidsinstanties, de definities uiteenzet van de focus van deze overheidsinstantie en de toegestane handelingsperspectieven formuleert. Ofwel een bestuursrechtelijke legitimering werd voorgesteld door Roscam Abbing. Op die manier is duidelijk wat de Taskforce kan, maar vooral ook wat deze niet kan doen.


(1) Kamerstukken II, 2018-2019, 29614, nr. 108. [Link]

 

Bron afbeelding: https://www.tweedekamer.nl/nieuws/kamernieuws/parlementaire-ondervragingscommissie-start-openbare-verhoren.

 

Plaats een reactie